Erasmus+
SPEED MEETING
Materiał przygotowała: Halina Krupa
REALIZACJA PROJEKTU
(MATERIAŁ DYDAKTYCZNY NR 12)
W GIMNAZJUM NR 5/SZKOŁA PODSTAWOWA NR 11 W SŁUPSKU
PLAN PRACY
1. Na prośbę nauczyciela uczniowie kl.3c mieli przygotować komiksy i krótkie opowidania dotyczące różnych sposobów życia, tolerancji, Praw Człowieka czyli:
- jak w bezpieczny sposób przedstawić problem środowisk LGB
- w jaki sposób ukazać problem i rozwiać wątpliwości co do zagadnień homofobii i przekonać "nieprzekonanych".
2. Wybrane komiksy zostały umieszczone na stronie internetowej szkoły w zakładce ERASMUS+, miały one na celu budowanie pozytywnego klimatu do rozmów, łamania stereotypów oraz zmiany postaw wobec ofiar dyskryminacji, a ich zakończenia miały alternatywę - kilka rozwiązań.
3. Rozwiązania techniczne dotyczące zajęć warsztatowychSPEED MEETING;
- zajęcia przeprowadzone w czasie lekcji na holu
- 6 ekspertów: nauczyciel, lekarz,lesbijka,gej, rodzice leslijki- geja. Eksperci dostają od nauczyciela materiał w formie papierowej ( eksperci biorą krzesła i wychodzą na hol ustawiając je w wyznaczonym miejscu)
- następnie nauczyciel wybiera 5 uczniów, którzy zadają pytania ekspertom ( uczniowie dostają kartki z pytaniami,biorą krzesła i siadają przy ekspercie: np. rodzice geja- uczeń otrzymuje pytania do rodziców geja)
- Kolejne osoby to dwóch obserwatorów do każdego eksperta (obesewatorzy biorą krzesła dla siebie, siadają przy ekspertach, zapisują wszystkie zauwarzone reakcje rozmawiających,dodatkowe pytania jakie zostały zadane,jaki panuje klimat,własne spostrzeżenia)
- Jeśli uczniów jest więcej niż ról to przejmują oni rolę obserwatorów neutralnych czyli poruszają się w dowolny sposób obserwując jak pracują wszystkie grupy. Oni również robią notatki z własnych spostrzeżeń
4. Rozmowa między ekspertem a uczniem trwa 6 min. Po 6 minutach nauczyciel mówi zmiana i uczniowie zmieniają się miejscami zgodnie z ruchem wskazówek zegara w prawo, a swoje pytania zostawiają na krześle by kolejny uczeń mógł z nich skorzystać.
5. Obserwatorzy również zmieniają swoje miejsca 2 razy -decyduje o tym nauczyciel.Po 2 zmianie dla uczniów obserwatorzy przesiadają się. Zmiana następuje w ramach tworzonej pary i trójkąta .W takiej sytuacji obsetwatorzy zbierają więcej informacji na temat pracujących zespołów, ich praca jest bardziej interesująca i dynamiczna.
6. Zajęcie na holu kończy się kiedy ekspert i uczeń spotkają się w miejscu tzw. pozycji wyjściowej ćwiczenia.
7. Po zakończonym ćw. na holu pierwsi do sali lekcyjnej z krzesłami wchodzą ci uczniowie, którzy są najbliżej drzwi wejściowych. Nauczyciel wyznacza zespoły wchodzące jako pierwsze i w dalszej kolejności następne, zachowując bezpieczeństwo.
8. W sali lekcyjnej uczniowie zajmują miejsca. Obserwatorzy zdają relacje z pozyskanej wiedzy w trakcie pracy warsztatowej poszczególnych grup- mają na to 8 min czasu.
9. Wnioski i dokumentacja zdjęciowa z w/w zajęć .
- Co dało nam to spotkanie. Pokonanie wewnętrznych ograniczeń w stosunku do osób o innej orientacji seksualnej. Obserwacja oporu w grupie i brak argumentów w dyskusji, mała wiedza na w/w temat.
- W jaki sposób praca warsztatowa zmieniła moje podejście do tematu. Morzliwość zadawania pytań i otzrymania rzetelnych odpowiedzi.
- Czas na przemyślenia i refleksje. Próba osłabienia negatywnych stereotypów na temat homoseksualizmu przesunięta w czasie.
- Prezentacja "Rasizm jest wokół nas" - wersja pol (plik pdf)
- Prezentacja "Rasizm jest wokół nas" - wersja ang (plik pdf)
http://sp11.slupsk.pl/index.php/erasmus#sigFreeId146443690b
http://sp11.slupsk.pl/index.php/erasmus#sigFreeId4dd16ac319